Wie is Commendatio/Laura?

Foto door: Miranda van Assema
Foto door: Miranda van Assema

Laura’s verhaal

Hoi, ik ben Laura Berns-van Unen en mijn bedrijf heet Commendatio. Persoonlijke ontwikkeling, een leuke werksfeer en dat de waarden van het bedrijf overeen komen met mijn waarden, zijn voor mij altijd belangrijke facetten geweest binnen het werk. Ik vind werken leuk en ik heb altijd mijn best gedaan om een baan te vinden die bij mij past. In de jaren dat ik in de uitzend- en re-integratiebranche heb gewerkt, heb ik honderden ondernemers en werkzoekenden gesproken. Het was mijn doel om de juiste match te maken.

Hoe maak je de juiste match?

Maar hoe doe je dat? Dat is lastig voor zowel de werkgever als de werkzoekende. De arbeidsmarkt blijft in beweging en ik heb een periode gekend waarbij de kandidaten moeilijk te vinden waren en de laatste jaren waren met name de vacatures moeilijk vindbaar.

Of je nou werkgever bent of werkzoekende, ik herken je frustraties. Je dacht de ideale werknemer of baan gevonden te hebben en na een aantal maanden blijkt het toch niet goed te passen. Het inwerktraject is volop aan de gang, maar ergens bekruipt je het gevoel dat deze samenwerking niet voor langere tijd zal zijn. Of je hebt een vacature gepubliceerd en je word overstelpt met reacties. Voor jou als werkgever is het lastig om tijd te maken om alle reacties te screenen en 99% van de mensen teleur te stellen. Voor jou als werkzoekende is het frustrerend om keer op keer een afwijzing te ontvangen.

Drie-in-één sollicitant

Ik hecht veel waarde aan creativiteit en outside-the-box denken. Tijdens mijn werk in de uitzend- en re-integratiebranche ben ik op zoek gegaan naar de kansen van de arbeidsmarkt. Ik ging op zoek naar de mogelijkheden om het ‘anders’ aan te pakken. De marges stonden onder druk dus ik moest zonder grote budgetten toch de juiste werknemer of baan vinden. Ik ben het sollicitatieproces gaan zien als een combinatie van personeelsmanagement, marketing en verkoop. Ik ben werkzoekenden gaan trainen in deze disciplines zodat ze leren om zich te onderscheiden op de arbeidsmarkt. En daarnaast ben ik mensen gaan trainen in ‘netwerken’ om hun onderscheidende vermogen breed uit te dragen.

Tijdens mijn opleiding Bedrijfskunde moest ik in de verschillende disciplines duiken van de bedrijfsvoering en over elk onderwerp een verbeterplan schrijven. Hierdoor kan ik jou als werkgever meenemen in een optimaal gebruik van marketingtools, een effectief personeelsbeleid, innovatie en effectiviteit. Ik vond het altijd belangrijk om als ambassadeur voor mijn werkgever op te treden en zo omzet en/of nieuwe collega’s binnen te halen. Dit wil ik jouw medewerkers ook bijbrengen. Commendatio betekent ‘aanbeveling’ en door mijn aanbevelingen zal jij als werkzoekende of als organisatie aanbevolen gaan worden bij de netwerken die je zelf wenst. Kijk op mijn LinkedIn-pagina voor mijn loopbaan.

Laura’s missielogo Commendatio

Mijn missie is om jou te adviseren over trends en ontwikkelingen in de arbeidsmarkt, marketing en personeelszaken. Het doel is dat iedereen leert hoe het solliciteren anno nu gaat en dat zo veel mogelijk mensen mee doen aan het arbeidsproces. Als iedereen in Nederland een baan vindt die bij hem/haar past, is er minder belastinggeld nodig voor alle uitkeringen, wordt er beter gepresteerd op de werkvloer en zal werkend Nederland gelukkiger worden.

Laura’s visie

We leven in een wereld die sterk aan verandering onderhevig is. De consument wordt steeds mondiger en ‘eist’ van organisaties om inspraak te hebben in de kwaliteit van de producten, het imago, het serviceniveau, etcetera. De toekomstige werknemers (Generatie Y) is zeer actief op social media. Er wordt een grote schaarste van personeel voorspeld door de ontgroening en vergrijzing. Om nieuwe medewerkers te vinden, is het noodzakelijk om de toekomstige generatie aan te spreken op hun eigen manier. Daarnaast is het van groot belang dat er intern ook commitment is en medewerkers worden gestimuleerd om hun eigen netwerk aan te spreken bij een vacature. Immers, een medewerker die wordt aangedragen is een betrouwbaardere match dan een match op basis van drie sollicitatiegesprekken.

Laura’s doelstellingen

Doel bedrijfsleven: een (online) netwerk opbouwen om zo een groot bereik te hebben zodra er een vacature binnen het bedrijf komt. Met relatief lage kosten (zonder intermediairs, headhunters of hoge advertentiekosten) worden kandidaten gerichter bereikt, waarbij de kans dat zij geschikt zijn voor de functie, hoog is. Het werkt tevens kostenverlagend door op het vervolg van het wervingsproces (minder arbeidstijd voor CV’s screenen, sollicitatiegesprekken etc.). Door uitbreiding van het (online) netwerk zijn de neveneffecten onder andere een grotere naamsbekendheid, imago-building, het oppikken van leads en de mogelijkheid om het gesprek aan te gaan met de klant.

Doel werkzoekende: door middel van netwerken, een sterke sollicitatiebrief en CV, een enthousiaste introductie en creativiteit, meedoen aan het arbeidsproces. Ik help je om werk te vinden dat voldoening geeft, passend bij jouw eigen wensen en talenten. In maart 2017 is mijn boek “JOBvious, Zet je eigen merk aan het werk” uitgebracht door uitgever Ambilicious. Een mijlpaal waar ik heel blij mee ben en trots op ben. Dankzij JOBvious kan ik een heel grote groep werkzoekenden op afstand adviseren en helpen.